fbpx

Vanaf 1 april 2022 zal er definitief het nodige veranderen binnen de verwarmingssector. Bedrijven moeten vanaf dat moment gecertificeerd zijn om te mogen werken aan o.a. cv-ketels. Onlangs is bekend gemaakt dat vanaf 1 oktober 2020 de overgangsfase officieel is gestart. Samenvattend zal dit alles voor een flinke toename zorgen in de hoeveelheid administratief werk voor installatiebedrijven.

Kwaliteitshandboek, vakpaspoort en inspectie rapportage

De Gasketelwet houdt in dat uitsluitend gecertificeerde installatiebedrijven werkzaamheden mogen uitvoeren aan gebouwen die gebonden zijn aan gasverbrandingstoestellen. Hiervoor moet iedere CV monteur die installatie, service of onderhoud uitvoert een verplicht theorie en praktijkexamen halen.  Bij het behalen krijgt de installateur een bewijs voor vakbekwaamheid dat vijf jaar geldig is en een vakpaspoort om zich te legitimeren. Lees meer over de CO-certificering en het BRL6000-25 certificaat op de website van InstallQ.

Daarnaast zal het verplicht worden om een gedetailleerd kwaliteitshandboek bij te houden met daarin de bedrijfsprocessen die worden uitgevoerd. Alle bijzonderheden, bevindingen en meetgegevens moeten worden genoteerd in de inspectie rapportage (ofwel keuringsrapport). Deze werkzaamheden zullen worden vermeld in de landelijke database waarbij er steekproefsgewijs controles worden uitgevoerd.

Door deze maatregelen zal de hoeveelheid administratie die moet worden bijgehouden over  klanten en gebouwen snel toenemen. We raden u aan om voor uzelf nu al te bedenken hoe u deze gebouwgebonden dossiers met foto’s, documenten en keuringen gaat aanleggen en onderhouden.

Met Repaird bent u goed voorbereid

Om goed voorbereid te zijn op deze wijziging is Repaird ontwikkeld. Dit online administratiesysteem is speciaal gemaakt vóór installateurs en dóór installateurs. Repaird bevat alle functionaliteiten die u als installateur nodig heeft om volgens de nieuwe gasketelwet kunnen werken, gebundeld in één betaalbaar product.

Uw klantenbestand, agenda en gebouwgebonden dossier worden overzichtelijk weergegeven en beheert. Daarnaast kunnen klanten zelf online afspraken aanvragen die u eenvoudig kunt accepteren of afkeuren, waarna de klant automatisch bericht ontvangt. U maakt bij de klant in huis het keuringsrapport op, voegt eventueel foto’s toe aan het dossier en laat ter plekke de klant tekenen en/of betalen voor de gegenereerde factuur. Makkelijker kunnen we het niet maken!

Tijdelijke actie: Probeer Repaird tot 2021 volledig gratis gratis als u zich in Oktober registreert!

Gratis registreren